Aandachtsoefeningen

OEFENING VOOR AARDING EN ONTSPANNING

Maak van het volgende scenario een aandachtig ritueel:

Maak een comfortabele zitplek voor jezelf en zorg ervoor dat je je niet laat storen door telefoon/andere apparaten.  

Leg een handdoek op de grond en maak een bak met lekker warm water. 

Zet je voeten erin en doe er wat zeezout of badolie bij.  

Laat je voeten ‘smelten’ terwijl je ontspannen en diep naar je buik ademt en je je gedragen voelt door de stoel/bank. Adem met aandacht en rustig naar alle plekken in je lijf die stijf of pijnlijk voelen.

Na 10 à 15 minuten ga je met aandacht je voeten afdrogen (met de al klaargelegde handdoek :-)) en dan kun je ze masseren met een lotion of olietje. Ontdek al voelend je eigen voeten; zijn ze gevoelig of juist dof in gevoel? Zijn er gevoelige plekjes? Zijn ze soepel of stijf..? Hoe is het met de enkels? Wat voelt fijn om te doen? Allemaal aandachtspunten die je helpen om dat contact echt te ervaren en je eigen lijf te leren kennen.  

Merk op hoe je daarna staat, loopt. Voelt dat anders? Wat brengt het je? Voel je hoe je fysieke gewaarwording zich op deze manier kan verdiepen, kan uitbreiden? 

Belangrijk is om je aandacht zonder oordeel te laten rusten in dat wat voelbaar is in het lichaam. De blik naar binnen brengen, steeds meer sensaties ontwaren in dat innerlijke fysieke veld. Misschien heeft je lijf je iets waardevols te vertellen. 

________________________________________________________________________________________

OEFENING OM TE AARDEN EN JE CENTRUM TE ERVAREN
Laat zittend of staand, je bovenlichaam vooroverhangen. Adem in naar je wervelkolom en de nek.

Laat je nek en je hoofd los.

Neem deze gelegenheid om Moeder Aarde te begroeten. Hier is ze, je dragend, voedend, ondersteunend. Voel je dankbaar voor alles wat ze je brengt.

Breng nu al je aandacht in het hoofd alsof je schedel een schaal is en je aandacht als dikke, vloeibare goudkleurige honing die de schaal tot de rand vult.

Laat het hoofd zwaar hangen terwijl je langzaam begint op te rollen, wervel voor wervel.

Terwijl je langzaam oprolt, begint de aandacht in je hoofd naar beneden te stromen en vloeibare aanwezigheid vult uiteindelijk de bekkenschaal.

Rol helemaal op en wanneer je lichaam rechtop is gekomen laat je de aandacht verder naar beneden vloeien vanuit het bekken in de Aarde. Voel jezelf gegrond en volledig aanwezig.

Adem driemaal rustig diep en uit.

Welkom terug!

Contact

Abraham Kuyperstraat 13
4102 EX Culemborg
06 - 3310 1966
info@inlevendelijve.nl

Nieuwsbrief

Registraties

AGB Zorgverlener: 90.045326
AGB Praktijk: 90-53983
VBAG Licentie: 2140101
RBCZ Licentie: 910983R
CBP Meldingsnummer: 1548811

VBAG logo rbcz logo